Először is nézzük meg, hogy mit mutattak meg a kutatások.
McDaniel és Radesky 2018-as kutatása kimutatta azt, hogy az anyák problémás eszközhasználata összefüggésbe hozható a gyermekek viselkedési zavaraival. A szülők digitális eszközhasználata jelentős hatással van a gyermekek érzelmi fejlődésére, hiszen a gyerekek elsősorban szüleiktől tanulják meg az érzelmi kapcsolatok kezelését, a kommunikáció módjait és a figyelem irányítását. Ha a szülők túlzottan belemerülnek az okostelefonok, táblagépek vagy számítógépek használatába, az csökkentheti a gyermekkel töltött minőségi időt, és negatívan befolyásolhatja a kötődést, az érzelmi biztonságot és a szociális készségek fejlődését.
Egy 2020-as metaanalízis arra hívta fel a figyelmet, hogy a túl sok tévénézés/képernyőhasználat összefüggést mutat a beszédfejlődés lassulásával, az alvászavarokkal, valamint a szülő és gyermeke közötti interakciók csökkenésével. A korai tévénézés/képernyőhasználat kihatással van a későbbi (felnőttkori) tévénézési/képernyőhasználati szokásokra, így hozzájárul a figyelemzavarok, a rendszertelen étkezési szokások és a viselkedészavarok kialakulásához.
A kísérletek bebizonyították azt is, hogy azok a csecsemők, akik egy bekapcsolt tévével voltak egy szobában, egy idő után a tévét nézték és kevesebbet játszottak, a játéktevékenységükben nem tudtak elmélyedni. A bekapcsolt tévé/képernyőhasználat emiatt lassította a csecsemő mozgásfejlődését is. A tévéből/rádióból folyamatosan érkező intenzív fények és hangok túlterhelik a csecsemő idegrendszerét, így gyakran okoznak esti túlfáradást; hangos és kimerült sírást; túlpörgést, így az elalvási problémák hátterében is sok esetben ez áll.

Az ajánlások szerint 1 éves kor alatt semmilyen képernyőt ne nézzen a csecsemő.

A bölcsődés korú gyermekek digitális szokásait 2020-2021-ben mérték fel egy kutatás alkalmával és a következő eredményeket kapták:

  • A gyermekek 85%-a már 2 éves kora előtt találkozott digitális eszközökkel.
  • Leggyakoribb első eszköz: okostelefon, tablet, televízió.
  • A gyermekek 82,9%-a napi 1 óránál kevesebbet tölt képernyő előtt.
  • A szülők 83%-a tudatosan informálódik a digitális eszközhasználat hatásairól.
  • A szülők 39%-a szab időkorlátokat, ellenben 84%-uk szerint a nem ellenőrzött tartalom veszélyes lehet.
  • A szülők 90,5%-a gyermekük jelenlétében is használ digitális eszközt.

A túlzott képernyőhasználat következményei nagyobb gyermekeknél, amennyiben a képernyőidő nincs megfelelően korlátozva:

  • Alvászavarok és fáradékonyság
  • Önbizalomhiány, torz testkép
  • A sport, olvasás és egyéb kreatív tevékenységek háttérbe szorulása
  • Iskolai teljesítmény romlása
  • Túlsúly és mozgásszegény életmód
  • Figyelemzavar, hangulatingadozás
  • A közösségi média miatti folyamatos megfelelési kényszer

Ajánlott képernyőidő korosztályonként
A teljes tiltás helyett fontos a megfelelő használat elsajátítása. Az alábbi ajánlások segíthetnek:

  • 1 éves kor alatt: egyáltalán nem ajánlott a képernyő használata.
  • 2 éves kor alatt: Kerülendő a képernyőidő, kivéve, ha a szülő aktívan részt vesz benne.
  • 2–5 éves kor között: Maximum napi egy óra, lehetőleg oktató tartalommal és szülői felügyelettel.
  • 6 éves kor felett: Egyénileg szabályozandó az iskolai és egyéb elfoglaltságok figyelembevételével. Nemcsak az idő, hanem a tartalom is meghatározó szempont.

Okostelefonok és gyermekek: hatások és kockázatok

Az okostelefonok a gyermekek életének részévé váltak, de túlzott használatuk negatívan befolyásolhatja a fizikai aktivitást, alvást, érzelmi fejlődést és társas kapcsolataikat. A gyermekeket a digitális eszközök gyorsan függővé tehetik. Problémát jelent az is, ha a szülő túl sok időt tölt a telefonjával – ami a szülők számára sokszor fel sem tűnik -, az csökkentheti a szülő-gyermek interakciók minőségét.

Tippek a képernyőidő egészséges kezelésére
A szülők számára kihívást jelenthet a megfelelő egyensúly kialakítása. Néhány hasznos tanács:

  • Lefekvés előtt egy órával már ne legyen képernyőhasználat.
  • Legyenek "képernyőmentes" időszakok, például étkezéseknél vagy közös programok során.
  • A kötelezettségek (tanulás, házimunka) élvezzenek elsőbbséget.
  • Tanítsuk meg a gyermekeket az online biztonságra és tudatos médiafogyasztásra.
  • A tiltás helyett az egészséges használat kialakítására törekedjünk.
  • Korlátozzuk a mobilhasználatot családi együttlétek alatt.
  • Határozzunk meg egyértelmű szabályokat a képernyőidőre.
  • Támogassuk a gyerekeket a valódi társas kapcsolatok kialakításában.
  • Mobiltelefon vásárlása: Átlagosan 10 éves korban kapják az első telefont, de érdemes megfontolni, milyen készüléket választunk.
  • Szülői felügyelet beállítása:
    • Android: Google Family Link segítségével szabályozható a használat.
    • iPhone: Családi megosztás funkcióval állíthatók be a korlátozások.

kép forrása: Már az 1-2 éves magyar gyerekek is rendszeresen használnak okostelefont - Laura Meséi

A gyermekek érzelmi fejlődése szempontjából kulcsfontosságú, hogy a szülők tudatosan alakítsák saját és gyermekeik képernyőhasználati szokásait, hiszen a közösen töltött minőségi idő, a személyes jelenlét és a valódi kapcsolatok nem pótolhatók semmilyen technológiai eszközzel. A cél nem az eszközök teljes kizárása, hanem azok ésszerű és felelős használata, hogy a gyermekek megtanulják az egészséges digitális egyensúlyt. Ehhez elengedhetetlen a következetesség, a példamutatás és a közös szabályok kialakítása, amelyek biztonságos kereteket nyújtanak a fejlődéshez. Ha sikerül megtalálni az egyensúlyt az online és offline világ között, akkor a technológia nem elidegenítő tényezővé válik, hanem a fejlődést és a kapcsolatok erősítését támogató eszközzé, amely nem elválasztja, hanem közelebb hozza egymáshoz a generációkat.

források:
https://egeszsegvonal.gov.hu/maradj-egeszseges/digitalis-egeszseg/2034-digitalis-szuloseg-az-okoseszkozhasznalat-szabalyai-gyermekkorban.html
Farkas, P.; Schreindorfer, L. A.; Szabo, G.; Varga, Gy.; Rausch, A. (2021) Digitális eszközhasználati szokások vizsgálata bölcsődés gyermekek és családjaik körében – Szülők kikérdezése a pandémia idején.
Gyerekek és az okostelefon: a 24. órában vagyunk - WMN
Lehet-e összefüggés a szülő mobiltelefon használata és a kisgyermek érzelmi/viselkedési problémái között? | Alfa Generáció Labor
Így állítsd be a gyereked telefonján a szülői felügyelet módot
Li, C., Cheng, G., Sha, T., Cheng, W., & Yan, Y. (2020). The Relationships between Screen Use and Health Indicators among Infants, Toddlers, and Preschoolers: A Meta-Analysis and Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(19), 7324.